lørdag 12. september 2009

Stortingsvalg

På mandag er det duket for Stortingsvalg 2009. Har du gjort deg opp en mening om hvem som bør styre dette landet?

Det er sannelig ikke lett. Mange partier og mange meninger. Politikere som påstår det ene er sant, og motstanderen som hevder det andre er løgn. Hva er egentlig sant? Hva er det som egentlig vil gjøre landet vårt et trygt, forutsigbart og godt land å bo i? Hvilken økonomipolitikk vil være gunstig for landets økonomi og trygghet, og hvilken politikk vil føre alt rett på dunken? Vi blir dynget ned av partilederutspørringer, dueller og ulike debatter på TV og i radio. Reklame i posten, på nettet, på radio og på TV. Uansett hvor man vender nesen i disse dager er det valg som er det store temaet. Og det er jo kanskje ikke så dumt?

Det er viktig at alle stemmeberettigede stopper opp, tenker og reflekterer over hva man faktisk mener og ønsker for tilværelsen vår. Jeg tror det er viktig at man tenker litt lenger enn å bite på det første og beste populistiske, politiske forslaget. Partiene er flinke til å bruke saker mange i befolkningene har sterke meninger om som fanesaker. Eksempelvis bedre veier, færre asylsøkere og bedre skoler. Men dette kan også være litt skummelt. Jeg oppfordrer til å lete litt, grave litt dypere, og finne ut hva de enkelte partiene står for utover de store fanesakene de markedsfører. Er du virkelig enig i denne politikken, eller er det et annet parti som heller fortjener din støtte?

Jeg har i lengre tid selv regnet meg selv som ei jente med et sosialdemokratisk, politisk ståsted. Allikevel har jeg forsøkt å sette meg litt inn i hva andre partier står for. Jeg har tatt x antall partitester på nettet, og sett like mange politiske debatter på tv. Så nå har jeg bestemt meg. Jeg er klar for å stemme - gjøre borgerplikten min :-) Så spørs det da, hvem stemmen min går til...

Det er opp til oss. Bruk stemmeretten din! Hvis ikke har man ikke mye man skal klage over ved hvordan dette landet styres på senere.

Godt valg!






1 kommentar: