torsdag 24. september 2009

Dagsoving...

Akk.... dagsoving begynner å bli en utfordring her i huset. For noen måneder siden kunne vi bare legge Maren Elise i vognen og forlate henne i våken tilstand. Og hun sovnet fint av seg selv. Men den tid er sannelig over...

Hun pleier å sove ca tre dupper om dagen på rundt 45 min hver. Etter at vi byttet om til sportsvogndelen i vogna, har vi fortsatt å legge henne i vogn-bagen. Men nå står bagen på gulvet uten kalesjen over. Hun har nok ikke likt dette like godt som da hun sov i vogna, men har nå sovnet der. Den siste tiden har jeg brukt laaang tid på å få henne til å roe seg og sovne på dagen. Hun er jo så trøtt, det lyser jo av hele jenta. Men hun vil altså ikke overgi seg til søvnen. En stor tålmodighetsprøve!

Idag har jeg forsøkt å legge henne i bagen, vogna og senga oppe - uten å lykkes. Vi gikk en tur på butikken, og da sov hun i hele 10 minutter. Egentlig vil jeg prøve å unngå å ha henne dagsovende i senga si, da jeg vil skillle på dag og natt. Men jeg vet ikke lenger, jeg er litt oppgitt. Finner liksom ikke "sove-formelen" for tiden.

Hvilke erfaringer har dere? Tips mottas med takk!!

3 kommentarer:

  1. Hei Ida!
    Eg ville helde ik legge Anders i senga på dagen.. Men når eg prøvde det så sov han mykje bedre der!! Før sov han toppen 30 min om gangen, no kan han sova opp til eit par tima!!

    Anne :)

    SvarSlett
  2. Hei du!
    Søvn og små barn er en kunst... Som trebarnsmor har jeg tre helt ulike erfaringer, barn er veldig forskjellige, det er ingen oppskrift som passer for alle. Jakob, nå fire, nektet plent å sove i sengen om dagen, og om kvelden og mye av natten også...altså masse stress! Han sov ikke en natt igjennom før han var to. Trikset på dagen var sove i vogn. Kanskje trengte han en liten runde på et kvarter for å sovne skikkelig, men da pleide han sove en time og litt mer. Det eneste stedet Jakob garantert sovnet var i bilen, og sånn er det fremdeles...men der gikk streken, jeg kjørte IKKE bil for å få ungen til å sove:)
    Jenny er som en sovende drøm. Nå er hun to, legger seg halv sju og sover godt og vel tolv timer, og gjerne en time og to på dagen i tillegg. Hun elsker senga si, og soving i vogn ble bare rot. Hun våknet med en gang vogna stod stille, og derfor la jeg henne inne. Alt har sine ulemper og fordeler. Jakob som sov i vogna var jo lett å få til å sove hvor som helst i vogna, men Jenny kunne bli et trøtt mareritt på dager hvor senga ikke var tilgjengelig...
    Klara som sistemann er en lett blanding. Men, nå har jeg noen regler jeg følger, og som kan være tips til deg. Jeg legger Klara litt før hun egentlig er stuptrøtt, da pleier hun leke litt med dyna og bli lei, gråte litt uten å få oppmerksomhet, og sovne ganske snart.
    Men, som sagt, hvert barn er unikt, så dere finner nok ut hav som passer best for dere snart, sånt går i perioder:)

    Lykke til, Kristin L.Nag

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!
    Det er jammen ikke lett å vite hva som er den beste løsningen. Det som fungere den ene uken, fungerer dårlig neste uken. Men tror jeg skal bli flinkere til å prøve litt forskjellig, så finner man fort ut hva som fungerer for oss og ikke. Tror nok den elendige sovingen idag skyldes vond mage for den lille. Da blir det ekstra ille å roe seg ned.
    Takk for tips! Det er nok sant som du sier; jeg har også erfart at det er vanskeligere å legge ei som er ett par hakk for trøtt. Lønner seg nok å være litt føre var :-)

    SvarSlett