søndag 20. september 2009

Kaffetid?

Med en kopp vanlig, svart kaffe i hånden, begynte jeg å tenke... hvorfor heller jeg egentlig i meg dette skvipet? Det smaker jo godt, selv om det tok meg lang tid å like kaffe. Men kaffe er jo noe en som voksen blir tilbudt i de fleste sammenhenger. Det er noe sosialt over kaffe. En invitasjon til å sette seg ned og ta en koselig prat er ofte "Skal vi ta en kaffe?", eller om man ønsker besøk inviterer man gjerne på en kaffekopp. Slik er det bare. Så jeg har satt meg ned, og tenkt litt over hva kaffen egentlig betyr for oss...

Vi har sååååå mange ulike typer kaffe.. Jeg har ikke oversikt en gang over alt man kan få kjøpt på ulike kaffebarer. Det er et eget kaffespråk, som jeg ikke føler meg så veldig sterk i. Om det er flere som meg, har du en liten oversikt her:

Espresso – en munnfull, svart og sterk kaffe

Cappuccino – espresso, varm melk, skummende melk i like deler og med kakaopulver på toppen

Caffè latte (it.) – cappuccino-variant, men med mindre skum og mer melk

Cafe au lait (fr.) – like mye kaffe og melk

Caffe mocca – espresso, steamet melk og sjokoladesaus

Bicerin – Torinos egen; kaffe, varm sjokolade, melk og krem

Caffè americano – mild, svart kaffe – ofte servert med en mugge vann

Caffè lungo - «utvannet» espresso

Macchiato – espresso med en aning melk

Caffè corretto – kaffe med grappa (ev. annet brennevin) - oppi koppen

Caffè freddo – iskaffe, gjerne servert i høye glass og ganske søt (sukret)

Marocchino – en nykommer; mellomting mellom cappuccino og espresso



Det som allikevel er å merke seg, er at de fleste nordmenn (faktisk ca 80%) foretrekker vanlig, svart kaffe. Men "vanlig, svart kaffe" er ikke hva det engang var. Nå kan du kjøpe ulike typer kaffe, fra ulike land der jordsmonn, vær og vind påvirker smaken. Kaffe er blitt litt som vin - og man blander ikke ut god vin!
Ikke nok med det - svart kaffe inneholder 0 kalorier :-)




Er det egentlig så lurt å helle i seg kopp etter kopp med kaffe? Man drikker gjerne en kopp til frokost, en da man ankommer jobb, en i møte, en i lunsjen og en etter middagen. Jeg sjekket ut dette også.

Forskning sier:
  • Kaffe står utrolig nok for over 60 prosent av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet. Fem kopper om dagen beskytter mot mange utbredte sykdommer. Men ikke drikk mer.
  • I tillegg er det ikke alle typer kaffe som er like bra. Det er først og fremst filterkaffen som er sunn.
  • Tidligere, små studier antydet at det var stoffer i kaffe som kunne øke risikoen for kreft. Dette er nå tilbakevist.
  • En stor amerikansk undersøkelse publisert tidligere i år, viste klart at et høyt inntak av kaffe beskytter mot diabetes 2
  • Koffein virker på et system i hjernen og ryggmargen (den delen av sentralnervesytemet som finnes i ryggsøylen, red. anm), som er tungt involvert i å behandle smerte.
Disse opplysningene er hentet fra forskning.no.

Jeg kom over en nettbutikk som selger ulike typer kaffe og te - sjekk den ut her.



Så kos deg med kaffen!



2 kommentarer:

  1. Konklusjonen her er at vanlig svart kaffe er både sunnest og best??
    Ikke dårlig!
    Da blir det nok kun svart kaffe på meg i fremtiden, trass i dine iherdige forsøk på å få meg til å drikke alt fra utvannet kaffe til varm melk med usmak?!

    SvarSlett
  2. Hehe, den er hvertfall sunnest :-) Du skal få drikke den kaffen du vil, du, kjære! Men ikke mer enn fem kopper om dagen!!

    SvarSlett