torsdag 7. januar 2010

Nok en innedag...

Det er kalde dager vi har denne uken, og det blir derfor mye tid inne. De to siste dagene har ikke jeg og Maren vært ute i det heletatt, faktisk. Litt kjedelig, men slik er det da gradestokken kryper ned mot 20 minusgrader. Hva skal man bruke dagene til da? Jo, igår gikk så og si hele dagen til å kaste ut jula og vaske huset. Koselig med julerød stue, men nesten bedre da en kan kaste den ut igjen :-) Godt å få opp nye, lyse gardiner! Forandring fryder er det visst noe som heter ;-)



- 22,8 viste gradestokken midt på dagen idag. Kaldt nok, og absolutt innevær!

Dagen idag har vært en rolig og lat dag. Gjort litt forefallende husarbeid og lekt masse med Maren Elise! Jeg har tidvis krabbet rundt på gulvet idag, i håp om at Maren vil bli motivert til å reise seg opp på alle fire og ta sine første krabbesteg. Ingen som har knebeskyttere å låne meg?!
Vi har også satt opp igjen lekegrinden. Den ble satt vekk til fordel for juletre i julen, men nå er den tilbake. Til Maren Elise's store glede...





Har også prøvd meg som knekkebrødbaker idag, med overraskende vellykket resultat. Grove, sunne og veldig lettvinte å lage :-) Fiks ferdig på en halvtime!
Her er oppskrift på grove knekkebrød om du er interessert i å prøve selv:

GROVE KNEKKEBRØD

(ca 15 stk)


1 dl havregryn
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikke frø
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
1 dl olje
ca 1 dl vann

Bland alt det tørre, tilsett olje og litt av vannet, til deigen er sammenhengende.
Elt den ut på bakepapir, til ca 2mm tykk, og legges så på en bakeplate.

Skjær opp i passende biter, og stek ved 200 grader i 15-20 minutter.

Disse holder seg friske lenge, om de ligger i en tett boks eller i en plastpose.

Enjoy!




De ble litt for tykke, så neste gang prøver jeg å kjevle de litt ekstra ut (brukte bare hendene idag..) Men gode, og mettende ble de!


2 kommentarer:

  1. Hannepanne i Hov8. januar 2010 kl. 00:49

    Takk for bra tips, det må jeg prøve å lage :)

    Gradestokken her i Hov viser nå - 27,8 grader like før kl.1. Jeg driv og manner meg opp til å ut i kulda snart..Grr! Lag på lag med ullklær+ varmedress ligger klart :)

    SvarSlett
  2. Vi misunner dere snøen ovafor, men ikke sprengkulda! Brrrrr... syns det er ille nok her nede med 15-20kalde... Kommer Maren til å være like glad i lekegrinda si når hun blir mer mobil, mon tro? Hehe hun gikk jo som bare rakkern nyttårshelga, jo! Riktignok med støtte, men du verden så stabil hun var! Var så gøy å se :)

    SvarSlett