torsdag 8. oktober 2009

7 måneder er gått...

...siden Maren Elise kom til verden :-) Og plutselig gikk det opp for meg at det er over 7 måneder siden jeg sist sov en hel natt. I praksis er det sikkert hvertfall 10 måneder siden jeg sov en hel natt, da jeg de siste månedene av svangerskapet var en dorotte ute like! Kunne gå på do 3-4 ganger i løpet av en natt!
Og når jeg kjenner etter...ja, så er jeg litt trøtt! Det er jeg jo hele tiden... ;-)

Rart med det...jeg har alltid vært et "åttetimersmenneske". Må ha bortimot åtte timer søvn om natta. Skulle jeg opp kl halv sju, burde jeg være i seng innen halv elleve kvelden før. Kall det tvangshandlinger, men jeg trengte virkelig de timene for å føle meg opplagt og klar for en lang arbeidsdag. Slik har jeg vært siden jeg var liten. Mamma har beskrevet meg som et sovende barn helt fra jeg var spebarn.

Min lille datter liker derimot bedre enn meg å være våken på natt og stå opp tidlig. Så i sju måneder nå har vi vært litt oppe på natta i perioder. Stort sett går det veldig greit. Hun får stortsett smokken noen ganger i løpet av natta i tillegg til at vi har en runde med amming. Lukker ørene da jeg hører om andre som har barn som har sovet rundt fra de var knøttsmå, og som sover til langt på dag. Slik har ikke vi det, og det har jeg innfunnet meg med.

Noe av det som fascinerer meg mest, er hvor godt kroppen min har taklet det som i begynnelsen var LITE søvn, og nå kan regnes som moderat med søvn. Jeg hadde trodd at jeg kom til å bli et emosjonelt vrak den dagen jeg fikk redusert nattesøvnen med mange timer. Klart enkelte dager/netter er verre enn andre, men stort sett går dagene, og jeg har det bra. Nå er det kanskje samboeren min som er den rette til å uttale seg om jeg er blitt endret til et søvnmaglende monster eller om jeg ligner den jeg alltid har vært. Men jeg føler
hvertfall at det går bra.

Jeg er glad i å sove, og jeg må innrømme at jeg gleder meg til den dagen jeg kan sove hele natten igjennom uten å bli vekket. Hvis det skjer på noen år da.. Det er lov å drømme... I mellomtiden tenker jeg at dette er en fase i livet som i grunnen er veldig kort. Så da er det helt greit. Nattevåk er noe som hører med det å få barn :-) Og vi er heldige som har fått ei flott, lita jente!

God natt alle sammen! Man må sove den tiden man kan!



2 kommentarer:

  1. Hmmm....over fire år siden jeg sov ei natt igjennom. Jaja, får sove hvis jeg blir gammel:)
    Kristin Nag

    SvarSlett
  2. Hehe, det er vel slikt som hører med! Men fire år er ganske lenge uten en hel natts søvn. :-)

    SvarSlett